Sebuah Blog Yang Memberikan Berita Informasi artis gosip Artikel Berita Isu terkini Semasa Video dan info Menarik

Thursday 29 January 2015

Jari Marwan Dipotong Untuk Pengesahan DNA Kerana Susah Angkut Mayat

No comments :
MANILA – Semasa Marwan terbunuh dalam pertempuran bersenjata dengan komando polis awal pagi Ahad, Pasukan Tindakan Khas (SAF) iaitu pasukan polis elit Filipina, memotong jari kanannya untuk memastikan mereka mendapat DNA pengganas paling dikehendaki di Asia Tenggara itu.

Insiden berbalas tembakan dengan Marwan yang juga pemilik nama sebenar Zulkifli Hir itu berlaku di perkampungan Pidsandawan di bandar Mamasapano, wilayah Maguindanao.

Superintendan Raymond Train mahu anak buahnya membawa bersama mayat Marwan ketika kumpulan tersebut berundur selepas membunuh pengganas tersebut dalam insiden berbalas tembakan dengan anggota pengganas yang lain.

Marwan tersenarai sebagai pengganas paling dikehendaki di Asia Tenggara.

Namun, pertempuran itu menyukarkan usaha tersebut dan komando polis bertindak memotong jari dari tangan kanan pengganas itu.
Dua versi laporan pengekstrakan DNA pada mulanya diterima, yang pertama mengatakan komando telah memenggal kepala Marwan dan kedua, memotong jarinya.

Namun Pengarah Polis, Getulio Napenas dan seorang pegawai dari Suruhanjaya Presiden Anti-Jenayah Terancang (PAOCCP mengesahkan komando telah memotong jari di tangan Marwan.

“Jari, satu jari di tangan kanannya,” kata pegawai PAOCC.

Train membawa jari tersebut ke Kem Awang di Maguindanao untuk ujian DNA, menurut laporan tersebut.

Sebelum beredar, seorang komando sempat mengambil gambar mayat Marwan, kata sumber.

Mayatnya ditinggalkan di dalam sebuah pondok.

Presiden Benigno Aquino III, dalam ucapan yang disiarkan menerusi stesen televisyen di negara itu pada Rabu melaporkan kematian pakar pembuat bom dari kumpulan pengganas Jemaah Islamiyah itu.

Terdahulu, Murad Ebrahim, pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), mengesahkan dalam temu bualnya dengan stesen radio di Cotabato City bahawa Marwan terbunuh dalam operasi polis di Mamasapano.  - mStar

No comments :

Post a Comment