Sebuah Blog Yang Memberikan Berita Informasi artis gosip Artikel Berita Isu terkini Semasa Video dan info Menarik

Monday 12 January 2015

Insiden Konsert Kpop, JAKIM Kesal Garis Panduan 2007 Tak Dirujuk

No comments :
INSIDEN memalukan membabitkan gadis bertudung yang berkelakuan tidak sepatutnya di sebuah mini konsert kumpulan K-Pop semalam, terus mendapat perhatian ramai termasuk pihak berwajib.

Terbaharu, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menyatakan pihak berkuasa agama itu akan mengambil tindakan sewajarnya ekoran kejadian ini.

Antaranya, mengatur kerjasama dengan pihak PUSPAL (Jawatankuasa Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara) yang akan memanggil pihak penganjur bagi memberi penjelasan.


Dato’ Haji Othman Mustapha
Perkara ini diumumkan Ketua Pengarah JAKIM Dato Haji Othman Mustapha menerusi satu kenyataan media hari ini.

Menurut beliau insiden yang berlaku itu sangat memalukan kepada rakyat Malaysia khasnya umat Islam apabila gadis melayu Muslim dilihat terlalu obses terhadap artis K-Pop berkenaan.

Perlakuan tidak senonoh dihadapan umum ini ujarnya, sememangnya boleh dijangka apabila konsert yang dianjurkan tidak menimbangkan kelebihan manfaat berbanding keburukan kesan penganjurannya.

Dalam kes ini, Jakim berpendapat penganjur harus bertanggungjawab dan tidak boleh lepas tangan. Atas tanggungjawab inilah Jakim telah sedari awal mengambil inisiatif menerbitkan Garis Panduan Hiburan Dalam Islam; terbitan Jakim sejak tahun 2007. Namun, sejauh mana Garis Panduan ini diberi perhatian dan dirujuk oleh semua agensi dan penganjur program boleh dipertikaikan.

Justeru Othman menyeru agar mana-mana penganjur dan mereka yang terlibat meluluskan konsert meletakkan tanggungjawab yang serius dalam mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dalam penganjuran sesuatu aktiviti.

Manakala generasi muda pula, harus bijak menentukan program untuk dihadiri dan sentiasa peliharalah akhlak dan harga diri. Ketika berhibur pula, tiada istilah kebebasan dan hak peribadi dalam melakukan perkara yang bertentangan dengan syarak dan boleh menjelekkan pandangan masyarakat umum. Sebaliknya mereka perlu ada rasa malu dalam diri dan pemakaian bersyariat sebagai benteng mencegah rasa malu.

“Walaupun pihak kerajaan sedaya upaya menyediakan pelbagai bentuk aktiviti dan program untuk remaja dan belia namun pemantauan dan didikan dari ibubapa juga adalah penting bagi menasihati dan mengawal aktiviti anak-anak dari terjerumus kepada aktiviti yang tidak sihat,” akhiri Othman.

No comments :

Post a Comment